اینترنت اشیا به اختصار Internet of Things (IoT)  

به طور کلی اشیاء و تجهیزاتی هستند که در محیط پیرامون ما قرار دارند و به شبکه اینترنت متصل می‌گردند.

این لوازم یا اشیاء متصل به شبکه اینترنت توسط اپلیکیشن‌های نرم‌افزارهای موجود در تلفن های هوشمند ، تبلت ، کامپیوتر‌ها ،گجت ها و ساعت‌های هوشمند قابل کنترل و مدیریت هستند.

اینترنت اشیاء یعنی ارتباط حسگرها  و دستگاه‌‌ها با شبکه اینترنت که از طریق این ارتباط و تعامل بین لوازم متصل به شبکه و کاربران دارای دسترسی مجاز به این شبکه ، امکان مشاهده و کنترل لوازم متصل به شبکه برای کاربران آن فراهم می‌‌شود.

تقریبا هر شی فیزیکی ، در صورتی که امکان اتصال آن به اینترنت وجود داشته باشد تا بتواند بدون نیاز به دخالت انسان به تبادل اطلاعات در شبکه بپردازد و یا بتوان آن را از طریق اینترنت کنترل کرد ، قابلیت مبدل شدن به یک دستگاه اینترنت اشیا را دارد.

یک لامپ رشته ای  که به وسیله یک گوشی هوشمند قابل روشن و خاموش شدن باشد ، یک دستگاه  اینترنت اشیا است.

این مفهوم می‌‌تواند به سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون یا به پیچیدگی نظارت بر زیر ساخت های شهری و ترافیک باشد. از ماشین لباسشویی و یخچال گرفته تا پوشاک؛ این شبکه بسیاری از دستگاه‌‌های اطراف ما را در بر می‌گیرد.

عبارت اینترنت اشیا (IoT) اساسا برای دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که اولا، به طور معمول و در حالت عادی، امکان اتصال آن‌ها به اینترنت وجود نداشته باشد (مثلا یخچال که در حالت عادی معمولا به اینترنت متصل نیست) و دوما، بتوانند با شبکه‌ای از دیگر اشیای متصل به اینترنت، مستقل از اقدامات انسانی، تعامل کنند. بر این اساس، یک کامپیوتر شخصی (Personal Computer) و یا گوشی هوشمند (Smart Phone) عموما با وجود اتصال به اینترنت، به عنوان یک دستگاه اینترنت اشیا در نظر گرفته نمی‌شوند، زیرا در حالت عادی امکان اتصال آن‌ها به اینترنت وجود دارد.

اینترنت اشیاء اجازه می‌‌دهد تا اشیاء در سراسر زیرساخت‌‌های شبکه موجود،از راه دور کنترل شوند (مانند خانه هوشمند) و همچنین فرصت برای ادغام مستقیم از جهان فیزیکی به سیستم‌‌های مبتنی بر کامپیوتر ایجاد کرده‌‌است و در بهبود بهره‌وری، دقت و سود اقتصادی علاوه بر کاهش دخالت انسان منجر شده‌است (مانند ربات‌های فروشنده).

اما به‌ طور معمول ، انتظار می‌رود که اینترنت اشیاء اتصال پیشرفته از دستگاه‌ها ، سیستم‌ها و خدمات که فراتر از ارتباطات ماشین به ماشین (M2M) می‌رود ، ارائه کند و انواع پروتکل‌ها ، دامنه‌ها و برنامه‌های کاربردی را پوشش دهد