هوشمندسازی چگونه موجب ارتقاء ایمنی ساختمان می‌شود؟

هوشمندسازی امروزه به یکی از موضوعات پرطرف ‌دار در زمینه طراحی داخلی ساختمان تبدیل شده است.

. طراحی و ساخت خانه هوشمند یکی از دستاوردهای نوین در این زمینه بشمار می‌رود.

در این فرایند، سیستم مدیریت هوشمند درساختمان نصب شده و کنترل بخش‌های مختلف را آسان‌تر می‌کند، به‌عنوان‌ مثال می‌توان به کنترل تأسیسات الکتریکی ، مکانیکی ، امنیتی ، ارتباطی ، ایمنی و… اشاره کرد.

در واقع بسیاری از فعالیت‌های انجام شده در بستر این ساختمان‌ها، کاملاً هوشمند و با برنامه ریزی انجام می‌شود.

عوامل مختلفی در افزایش تقاضا برای هوشمند کردن ساختمان نقش دارند که از جمله آنها می‌توان به افزایش ایمنی اشاره کرد . نصب سیستم تشخیص دهنده دود ، گازهای سمی و نشت آب ازاقدامات مؤثردراین زمینه هستند.

در این زمینه تجهیزات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع حسگرها ، عملگرها و سیستم مدیریت مرکزی .

مزایای بسیاری برای ساختمان‌های هوشمند عنوان شده است مانند:

افزایش امنیت

افزایش ارزش افزوده ساختمان

آسایش و رفاه بیشتر ساکنان

صرفه جویی در هزینه و زمان

کاهش مصرف انرژی

امروز با اجرای فرایند هوشمندسازی به میزان قابل توجهی ایمنی ساختمان‌ها افزایش یافته است. مهم‌ترین اقدامات برای افزایش ایمنی ساختمان با هوشمندسازی عبارتند از:

نصب سیستم هوشمند اعلام واطفای حریق

نصب سیستم تشخیص نشت گاز

نصب سیستم تشخیص نشت آب

 

سیستم اعلام واطفای حریق

این سیستم یکی از اجزای مهم در ساختمان‌های هوشمند مسکونی، تجاری، صنعتی و… بشمار می‌رود. به‌کارگیری سیستم اعلام و اطفای حریق، موجب جلوگیری از بروز خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آتش سوزی می‌شود. این سیستم متشکل از بخش‌های مختلفی از قبیل تجهیزات تشخیص حریق، اعلام حریق و پنل مرکزی است.

تجهیزات تشخیص حریق حسگر یا دتکتور نام دارند. حسگرهای مورد استفاده در این زمینه برحسب کارکرد به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند؛ به‌عنوان‌مثال می‌توان به حسگر حرارت، شعله، دود یا ترکیبی از این موارد اشاره کرد.

پنل مرکزی از طریق صفحه کلید موجود روی آن بر اساس پارامترهای مختلف تنظیم می‌شود.

این بخش در صورت دریافت اطلاعات مشکوک از طریق فلاشر، آژیر و حتی تماس با مراکز آتش نشانی موقعیت خطر را اطلاع رسانی می‌کند. سیستم اطفای حریق در ساختمان‌های هوشمند برحسب اطلاعات ورودی برای هر نوع حریق می‌تواند علائم کاذب را از علائم واقعی تشخیص دهد.

علاوه بر اطلاع رسانی موقعیت خطر، برحسب نوع سیستم ازامکانات بیشتری برخوردار است ، بازگشایی خروج اضطراری ، فعال شدن سیستم اطفای حریق خودکاروقطع خودکار شیرهای گاز از جمله این موارد به شمار می‌روند.

 

سیستم تشخیص نشت گاز

امکان نشت گازهای سمی در فضای داخل ساختمان‌های مسکونی بسیار زیاد است. این موضوع معمولاً تحت تأثیر استفاده نامناسب و غیراصولی از وسایل گازسوز بروز پیدا می‌کند. نشت گاز منو اکسید کربن، متان و سایر گازهای سمی، ساکنان اماکن تجاری، اداری و صنعتی را نیز تهدید می‌کند ، یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات هوشمندسازی، سیستم تشخیص نشت گاز است.

حسگرهای نصب شده در این زمینه به‌صورت لحظه‌ای هوای داخل ساختمان را پایش می‌کنند.

هرگونه وضعیت مشکوک توسط هشدار صوتی یا نوری به ساکنان منتقل می‌شود. استفاده از تجهیزات تکمیلی در کنار آژیر خطر به مدیریت هرچه بهتر شرایط کمک می‌کند. شیر فلکه هوشمند یکی از این موارد است. در واقع پنل مرکزی به صورت هم زمان با ارسال هشدار، دستوری مبنی بر قطع شیرهای گاز را نیز صادر می‌کند.

 

سیستم تشخیص نشت آب

نشت آب از لوله‌کشی‌های خانگی در شرایط حاد منجر به رطوبت و خرابی دیوار، اتصال جریان برق و بسیاری مشکلات دیگر می‌شود.

این در حالی است که در خانه‌های هوشمند به واسطه تجهیزات مخصوص، هرگونه نشتی به همراه منشأ دقیق در کوتاه‌ترین زمان ممکن شناسایی می‌شود.

علاوه بر این قطعی جریان آب به صورت خودکار در دستور کار قرار گرفته تا مانع از خسارت دیدن بیشتر ساختمان شود.