زیگ بی (ZigBee) یکی از پروتکل های پیشرو در بحث برقراری ارتباط تکنولوژی های مختلف با یکدیگر است . همگام سازی همه دستگاه‌های خانگی هوشمند آسان نیست و نیاز به یک زبان مشترک برای همکاری با فناوری های تولید کنندگان مختلف دارد.

در ساختار های هوشمند سازی ساختمان با اینترنت اشیا اجزا به وسیله اتصالات نسل دوم بی سیم بهم متصل میگردند. این موضوع این سیستم را مناسب تمامی ساختمان ها حتی هوشمند سازی خانه های قدیمی و در حال استفاده نموده است.

اینترنت اشیا ، از شبکه مش به صورت زبانی جهانی استفاده می‌کند و اجازه می‌دهد که اجزای هوشمند باهم کار کنند. زیگ‌بی یک شبکه بی‌سیم اینترنت اشیا (IoT) کوتاه برد ، با توان مصرفی پایین ، کم هزینه و مبتنی بر استاندارد IEEE802است.

شبکه زیگ‌ بی بر خلاف شبکه وای‌فای (WiFi)، از نرخ داده پایین‌تری پشتیبانی می‌کند. همچنین این شبکه با استفاده از پروتکل شبکه مش (mesh)، امکان ارتباط محلی بین دیوایس‌ها را به‌وجود می‌آورد.

شبکه زیگ‌ بی نسبت به سایر شبکه‌های شخصی بی‌سیم (WPAN) مانند بلوتوث  و وای‌فای ، ساده‌تر و ارزان‌تر است. یکی از کاربردهای مهم شبکه بی‌سیم زیگ‌ بی در اتوماسیون‌ ساختمان ، سیستم‌های خانه هوشمند و کاهش مصرف انرژی است.

به کمک زیگ‌ بی می‌توان تا ۶۴ هزار دستگاه را به صورت بی‌سیم به یکدیگر متصل کرد.

در این پروتکل ارتباطی برای اتصال تعداد دستگاه‌های زیاد با نرخ داده پایین ، یک لایه نظارت بر دسترسی چندگانه (MAC) تعریف می‌شود. نرخ داده‌ها در پروتکل زیگ‌بی حداکثر ۲۵۰ kbps است و در این شرایط می‌توان با امنیت بالا ، اطلاعات را بین حسگرها و کنترل‏‌کننده‌ها در فاصله ۱۰ تا ۱۰۰ متر ارسال کرد.

زیگ‌ بی پیکربندی بسیاری از شبکه‌ها را پشتیبانی می‌کند و امکان ارتباط گسترده‌تری را به‌وجود می‌آورد. با فناوری مش هر گره شبکه به‌طور مستقیم به گره دیگر متصل می‌شود.

در این فناوری برخی از گره‌ها به همه گره‌های دیگر متصل می‌شوند و بعضی فقط به گره‌هایی متصل می‌شوند که باید با آن‌ها اطلاعات جابه‌جا کنند.

برای استفاده از اشیای هوشمند زیگ بی تنها داشتن آن‌ها کافی نیست و شما به نوعی از هاب نیاز دارید تا آنها را به هم متصل کند.

شبکه‌های زیگ بی به تولید کنندگان محصولات راه حل‌های ارتباطات بی سیم بسیار قابل اعتمادی ارائه می‌دهند.

سازندگان زیگ بی یک اتحاد تشکیل داده‌اند که برای ساده سازی و یکپارچه سازی محصولات استانداردهایی را تعریف می کنند که ارتباطات بی سیم قابل اعتماد، امن و آسان را با استفاده از فرآیند توسعه استانداردهای باز به شرکت ها برای هدایت کار خود ارایه می دهند.