مزایاي سیستم هوشمند در مقابل سیستم سنتی:

از مزایاي سیستم هوشمند می توان به کنترل تجهیزات بدون نیاز به حضور فرد در محل اشاره کرد . این قابلیت باعث می شود شخص بتواند بر روي منزل خود مدیریت کامل داشته باشد حتی اگر در مسافرت خارج از کشور باشد . براي مثال در زمان مسافرت می توانید کارهاي زیر را انجام دهید:

آبیاري هوشمند کنید

یکی از نگرانی هاي افراد در مسافرت هاي طولانی آبیاري گل و گیاه در منزل می باشد در صورتیکه خانه هوشمند شما حواسش به گل هاي شما است و دقیقا در زمان تعیین شده گلها و باغچه ها را آبیاري می کند در واقع براي آبیاري باغچه ها و گل ها از پمپ هاي آب و یا شیر برقی سر راه لوله هاي ابیاري استفاده می شود.

اجراي سناریوي حضور در محل

در زمان مسافرت و نبود شما در منزل خاموش بودن چراغ ها و بسته بودن پرده به مدت چند روز توجه سارقان را به خود جلب می کند و می توانند حدس بزنند که شما در منزل حضور ندارید. اما با اجراي سناریوي حضور در محل در ساعات مختلف شبانه روز برخی از چراغ ها روشن و خاموش شده پرده هاي سالن باز و بسته می شوند. همچنین میتوان موزیک را با صداي بلند پخش کرد و شرایط را به گونه اي نشان داد که افراد تصور کنند چند نفر در منزل حضور دارند .

کنترل تجهیزات در داخل محل

براي مثال شب موقع خواب وقتی روي تخت در حال مطالعه هستید و الان می خواهید بخوابید لازم نیست بلند شوید و چراغ ها را خاموش کنید و ترموستات را تنظیم و پرده ها را ببندید، با استفاده از نرم افزار خانه هوشمند خود می توانید تمام این دستورات را در قالب یک سناریوي خواب و یا به صورت تک تک اجرا کنید. این مورد در منازل بزرگ و دوبلکس بسیار اهمیت دارد خصوصا اگر در زمان خواب بفهمید چراغ هاي طبقه پایین روشن مانده است.

صرفه جویی در مصرف انرژي

زمانی که شما می خواهید از منزل بیرون بروید لازم نیست براي نگرانی از زمان برگشت به منزل و سرد بودن منزل ترموستات خود را روشن بگذارید بلکه شما ترموستات را خاموش و یک ساعت قبل از رسیدن به منزل ترموستات را از طریق نرم افزار موبایل روشن می کنید و در زمان رسیدن به منزل از دماي مطلوب خانه لذت می برید. همین موضوع می تواند بین 30 تا 60 درصد در مصرف انرژي صرفه جویی کند.

KNX یکی از محبوب ترین پروتکل هاي هوشمندسازي

KNX یک پروتکل متن باز براي ارتباط قطعات هوشمند خانگی و تجاري است. این پروتکل قابلیت کنترل روشنایی، پرده، سیستم امنیتی، سیستم صوتی تصویري، تهویه مطبوع، ریموت کنترل و سایر اجزا برقی ساختمان دارا می باشد.
اساس پروتکل بر مبناي OSI بوده و بر اساس EIB با لایه هاي فیزیکی و بهره جستن از تجارب دو پروتکل باس EHS توسعه یافته است. بدین ترتیب این پروتکل به یکی از محبوبترین پروتکل هاي هوشمند در مقایسه با
EIB ، Baitbus  و EHS تبدیل شده است.
قطعات KNX معمولا توسط کابل زوج Bus به یکدیگر ارتباط برقرار می کند که توسط یک کنترلر هدایت می شوند. سیستم ارتباطی Bus همراه با سیم برق به تمامی وسایل برقی متصل می شود. بدین ترتیب ارتباط بین سنسورها (حرکتی،مگنت،دما و رطوبت) سیستم روشنایی و سیستم گرمایشی (از طریق شیرهاي برقی و ترموسات) برقرار می شود. نرم افزار کنترلی توسط اجزا رابط بر روي تمامی قطعات بارگذاري می شود. دسترسی به سیستم نصب شده توسط LAN و یا شبکه تلفنی و یا نقطه به نقطه امکان پذیر می شود.
دستگاه هاي KNX توسط کامپیوتر، تبلت، تاچ اسکرین و یا تلفن هاي هوشمند قابلیت کنترل دارند.

مزایاي KNX

  • تولید تجهیزات سازگار با آن در بیش از 200 شرکت معتبر از جمله ABB, Siemens , Schneider…
  • استفاده از آخرین تکنولوژي در ساختمان هاي هوشمند (High Tech)
  • بهینه سازي مصرف انرژي همراه با صرفه جویی ،بازده اقتصادي
  • امکان کنترل سیستم به صورت یکپارچه
  • تعریف انواع سناریو هاي کاربردي و منطق هاي کنترلی
  • استفاده از بستر هاي شبکه IP
  • سرعت بالاي ارسال و دریافت دیتا
  • قابلیت کنترل از راه دور به وسیله تلفن و اینترنت
  • ایمنی و امنیت بالا
  • انعطاف پذیري بیشتر (تبدیلات و تغییرات ساده ) نسبت به پروتکل هاي مشابه
  • افزایش عمر تجهیزات