سیستم مدیریت ساختمان یا BMS( اتوماسیون خانگی ) به صورت کلی به دو نوع تقسیم میگردد. سیستم های مبتنی بر اتصالات با سیم مانند  KNX وهوشمند سازی ساختمان با استفاده از نسل دوم پروتکل های ارتباطی یا هوشمند سازی با تکیه بر تکنولوژی اینترنت اشیا مانند ZIGBEE

اتصالات با سیم (KNX )

در این روش هوشمند سازی، اجزای مختلف ساختمان باید به وسیله پروتکل های ارتباطی با سیم مانند KNX  به یکدیگر متصل گردند.

 برای انتقال داده‌ها به تمام تجهیزات هوشمند به سیستمی نیاز است تا با دستگاه‌های مختلف با زبان‌های مختلف سازگار باشد و نیاز به کاربرد چندین دستگاه مختلف را برطرف کند؛ KNX را می‌توان زبان مشترک تمام دستگاه‌ها دانست.

 یک پروتکل متن باز برای ارتباط قطعات هوشمند خانگی و تجاری است که امکان هماهنگی و یکپارچه‌سازی طیف وسیعی از محصولات تولیدکنندگان مختلف را تنها با یک نرم‌افزار ممکن می‌کند. در حال حاضر بیش از 300 تولید کننده مختلف که تجهیزات ساختمان‌های هوشمند را تولید می‌کنند، براساس این پروتکل و هماهنگ با هم کارمی‌کنند.

عملکرد این سیستم سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی حداکثر تا 60 درصد می‌شود. سیستم‌های KNX  با تشخیص زمان اوج مصرف انرژی ، نظارت بر شبکه ، حسگرهای هوشمند ، شمارش پالس انرژی وثبت اطلاعات ، مدیریت انرژی را به صورت بهینه ممکن می‌کند. از مزایای دیگر آن میتوان به داشتن استاندارد بین‌المللی برای اتوماسیون خانه‌های هوشمند اشاره کرد که در نتیجه آینده‌ای مطمئن و روشن دارد.

 محصولاتی که گواهی تایید KNX را می‌گیرند، بسیار با کیفیت هستند و به دلیل استفاده از بستر مستقل ، این پروتکل امنیت و قابلیت اعتماد بالایی دارد ، از آنجا که KNX انواع مختلفی از برنامه‌ها را با استفاده از یک استاندارد پوشش می‌دهد، شبکه کابل کشی آن بسیار ساده است وهمچنین از بستر‌های شبکه IP هم استفاده می‌شود.

 یک نرم‌افزار مهندسی منحصر به فرد امکان برنامه‌ریزی ، مهندسی و پیکربندی همه محصولات تایید شده را می‌دهد ، از حالات مختلف پیکربندی و از چندین شکل از رسانه‌های ارتباطی پشتیبانی می‌کند.