امروزه و با نفوذ تکنولوژی در تمامی جامعه ، هوشمند سازی ساختمان بسیار کاربردی شده است.چرا که سیستم هوشمند باعث کاهش مصرف انرژی، افزایش امنیت و افزایش آسایش و رفاه می‌شود.

یکی از سوالات اصلی سفارش دهندگان سیستم های هوشمند ساختمانی این است که آیا هوشمند سازی ساختمان ها امری کاربردی است؟

در گذشته و به دلیل عدم استفاده و آشنایی افراد مختلف جامعه با تکنولوژی های مختلفی نظیر گوشی های تلفن هوشمند ، اینترنت و نرم افزارهای مختلف ، سیستم های هوشمند ساختمانی نیز کاربرد چندانی نداشتند و صرفا به عنوان یک کالای لوکس برای ساختمان های ویژه پیاده سازی میشدند.

اما امروزه و با نفوذ تکنولوژی در تمامی جامعه همه مردم جامعه از تلفن همراه هوشمند خود استفاده های مختلف می کنند که نشان دهنده سرعت رشد و نفوذ تکنولوژی در میان مردم است. کارشناسان مختلف زمان همه گیر شدن سیستم های هوشمند ساختمانی را چیزی کمتر از پنج سال پیش بینی نموده اند و طبق این ادعا هوشمند سازی ساختمان از یک آپشن اضافه برای ساختمان به امری مهم و جز ملزومات ساختمان تبدیل خواهد شد.

در واقع یک خانه هوشمند از کنار هم قرار گرفتن چندین سیستم هوشمند تشکیل می شود ، که درآن واحد به یکدیگر متصل هستند و با یکدیگر ارتباط دارند و با یک نقطه مرکزی که سیستم مدیریت کنترل نام دارد متصل می‌شوند. خانه هوشمند این امکان را برای اهالی خانه فراهم می‌ کند تا زمانی که در خانه حضور دارند و هم زمانی که خارج از خانه هستند بتوانند تمامی سیستم‌های هوشمند را مدیریت ، کنترل و برنامه‌ ریزی کنند.

سیستم‌های هوشمندی که متناسب با نیازهای مشتریان در یک خانه هوشمند قابل پیاده‌سازی هستند شامل: سیستم حفاظت و امنیت هوشمند ، سیستم صوتی و تصویری هوشمند، سیستم روشنایی هوشمند ، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند و سیستم آبیاری هوشمند ، هستند.